Menu
Menu

A logó NEM arculat

Nekem csak egy logó kell.

Nagyon könnyű beleesni abba a hibába, hogy egy hosszadalmasnak tűnő arculattervezés helyett a rövidebb utat választod, és egy szál logóval indítod el a céged. Mert olcsóbb, gyorsabb, és szinte minden sarkon találsz egy grafikust, aki összedobja neked. A probléma az, hogy önmagában semmire sem mész vele. Olyan, mint az aláírásod egy levél végén – csak a levél nélkül. Látszik, hogy tőled van, de nincs se kontextusa, se üzenete.

Persze, van olyan eset, amikor tényleg csak egy logóra van szükséged. Általában akkor, ha nem árulsz semmit, és soha, senkinek nem szeretnél semmilyen felületen kommunikálni. De valljuk be, ez elég ritkán fordul elő.

Miért van szükséged arculatra?

Korábban már írtunk róla, hogy a logód mindössze egy „asszociációs trigger” a márkáddal kapcsolatban. Létfontosságú, hogy legyen, és általában az arculatod kiindulópontja, de semmilyen konkrét megoldást nem ad a megjelenésed többi részére. Például, hogy milyen színeket használj, hogy nézzen ki a csomagolásod, vagy milyen fotókat tölts fel a weboldaladra.

Pedig ezek azok az elemek, amikről azonnal felismernek téged az emberek. És minél többször ismernek fel, annál értékesebb és fontosabb lesz a márkád számukra. Csupán azért, mert már ismerik.

Ha pedig elég sokszor és jól használod az arculati elemeidet, akkor elérheted, hogy a logód nélkül is bármikor felismerjenek:

Fotó: Adidas

Fotó: Apple

Fotó: Nespresso

Fotó: Absolut & Tiffany

Az egyedi és következetes vizuális megjelenés tehát elképesztő mértékben segít, hogy az emberek észrevegyenek és megjegyezzenek téged.

Itt jön képbe az arculattervezés, ahol egy komplett vizuális rendszert kapsz.

Mi az az arculat?

Az arculatod a saját vizuális nyelved, amin csak te beszélsz az emberekhez. Ez épp úgy működik, mint bármilyen másik nyelv a világon. Ahhoz, hogy valaki megértse, mindig ugyanazokat az elveket kell követned. Ha ámokfutásba kezdesz és folyamatosan váltogatod az arculati elemeidet, azzal pont azt éred el, mintha random szavakat kiabálnál az embereknek. Kicsit értetlenkednek, aztán tovább állnak. Legrosszabb esetben pedig észre sem vesznek.

Azért is hívjuk vizuális nyelvnek, mert minden apró részének jelentése van, akárcsak a szavaknak. A színektől az illusztrációkon át a betűtípusig, mindennel üzensz valamit az embereknek. Teljesen mindegy, hogy vérprofi vállalatnak vagy ultracuki családi kávézónak akarsz látszani, az arculatod minden elemének ezt kell tükröznie. Különben oda a következetesség.

Hogyan tudsz különbözni másoktól?

Az igazi kihívást az jelenti, hogy gyakorlatilag ugyanazokból az elemekből építkezhetsz, mint mindenki más. Nem tudsz kisajátítani egy színt vagy egy stock fotót, mert azok bárki számára elérhetőek. Ezért a kulcs nem csak az, hogy mit használsz, hanem hogy hogyan használod őket.

Az arculatod nem kőbe vésett szabályok gyűjteménye, hanem egy szorosan összefüggő és olajozottan működő design ökoszisztéma.

Például a sárga szín soha nem lesz csak a tiéd, de az, hogy milyen más színekkel kombinálod, az már a te saját vizuális nyelved.

Az is fontos szempont, hogy az arculatodnak végtelenül sok felületen működnie kell. Ami jó megoldás lehet egy katalógusban, az egyáltalán nem kivitelezhető a weboldaladon vagy egy Instagram kampányban. Jövőre meg már egyébként is tök unalmas lesz.

Ezért ahelyett, hogy az idők végezetéig vakon használnád a különböző arculati szabályaidat, sokkal inkább egy központi irányvonalat, érzést kell követned. Ez elsőre kicsit ködösnek tűnhet, de igazából csak annyit jelent, hogy ha levennéd a logódat mindenről, akkor is felismernének az emberek. Az, hogy ezt a képekkel, a színekkel, a betűkkel vagy a kompozíciókkal éred el, már teljesen rád van bízva.

Erre nagyon jó példák az Operaház 2013 óta futó kampányai a Kreatív Műhely gondozásában, amik évről évre megújulnak, mégis mindig ugyanazt a markáns, álomszerű, izgalmas stílusvilágot képviselik minden létező felületen.

Operaház – Ahol kinyílik a világ | 2013/14

Te kinek akarsz tetszeni?

A design borzasztóan szubjektív dolog. Éppen ezért már az arculattervezés elején meg kell húznod a határvonalat aközött, ami neked tetszik, és amit a márkád képvisel. Lehet, hogy imádod a barackszínt, és marha jól mutat a nappalid falán, de egyáltalán nem biztos, hogy az arculatodban is van keresnivalója. Mielőtt arculatot terveztetnél magadnak, szánj rá időt, hogy lefektesd az alapokat: mit gondoljanak rólad az emberek és milyennek lássanak téged? Majd minden színt, betűtípust, fotót és kompozíciót aszerint válassz, hogy pontosan azt sugallják-e a vásárlóidnak, amit a márkád képvisel.

További cikkek