Menu
Menu

Magnus Carlsen –
Sakk (és personal branding) nagymester

Magnus Carlsen egy élő legenda.

5 évesen kezdett sakkozni, 8 évesen már versenyeken játszott. 13 éves korára nagymester lett. Jelenleg 27 éves és minden idők messze-messze legeredményesebb sakkjátékosa. Világelső, illetve a történelemben teljesen egyedülálló módon ő a regnáló világbajnok mindhárom kategóriában egyszerre (klasszikus, rapid és blitz).

Szóval tud sakkozni.

Play Magnus

Ami viszont még ennél is elképesztőbb, az az elsöprő siker, amit a személye köré épített márka, a Play Magnus ért el.

A Play Magnus egy applikáció, amivel lehetőséged van játszani egyet a világbajnokkal. Mármint majdnem. Az app lényegében egy olyan sakkprogram, ami Carlsen korábbi meccsei és játékstílusa alapján tökéletesen szimulálja ahogy ő élete különböző éveiben játszott. Tehát még azt is kiválaszthatod, hogy hány éves legyen a Magnus, akivel játszol.

Ha például a 7 éves Magnust választod, akkor az app olyan erősen és úgy játszik, mint ahogy az igazi Magnus játszott 7 évesen. Azokkal a megnyitásokkal kezd, olyan taktikai elemeket alkalmaz, olyan típusú állásokat vesz fel és ugyanolyan típusú hibákat követ el, mint akkoriban az igazi Carlsen. Ezáltal azt az élményt nyújtja, mintha visszarepülnél az időben és és leülnél egy meccsre a leendő világbajnok csemetével.

Ha pedig kíváncsi vagy, hogy mennyire gyorsan válna teljesen kilátástalanná az állásod, ha a jelenkori világbajnokkal sakkoznál egyet, akkor kiválasztod a 27 éves Magnust és rövid úton elveszted a meccset. Szóval a játékokban megszokott szinteket itt a különböző éves Magnusok jelentik.

Az applikáció 2016-os indulása óta többmillió letöltésnél jár.

A személyesség ereje

Az egész sztori több okból zseniális.

Azon kívül, hogy az egész interface gyönyörű, és imádnivalóak a különböző korú Magnusokról készült kis illusztrációk, szédületesen jó példát mutat arra, hogy egy jó sztorival ki lehet tűnni akár még a legtelítettebb piacon is.

Gondolj csak bele, mennyi sakkprogram létezik már, a játékappoktól egészen a profi sakkszoftverekig. Megszámlálhatatlanul sok. Ezek pedig mind nagyon jól játszanak, és nem mellesleg teljesen ingyenesek.

Csakhogy a 9 éves Magnussal játszani teljesen más élmény, mint egy akármilyen sakkprogram 13. szintjét taposni. Sakkprogramból millió van, Magnus Carlsenből csak egy.

Az emberek itt nem azért fizetnek, hogy egy programmal játsszanak. Hanem azért az élményért, hogy ők a világbajnokkal sakkoznak. Még akkor is, ha tudják, hogy ez nem pont igaz, örömmel ringatják magukat ebbe a sztoriba, hogy aztán büszkén megoszthassák a világgal: „Megvertem a 8 éves Magnus Carlsent”. (nem mellesleg hatalmas ingyen reklámot generálva ezzel az applikációnak.) Erre az élményre alapozva tudta a Play Magnus totálisan megkülönböztetni magát a sakkprogramok között.

Ha három évvel ezelőtt azt mondja valaki, hogy egy fizetős sakk alkalmazás többmillió letöltést fog generálni, senki sem hitte volna el. A Play Magnus azonban letarolta a piacot, és jelenleg többmillió eurós árbevételnél jár. Szóval egy jó sztorival tényleg bármilyen szolgáltatást izgalmassá lehet tenni. Csavarni egyet az unalomig ismert dolgokon, személyessé tenni, emberközeli élményt nyújtani – és sikeres üzletet építeni köré.

A Play Magnus gondolatát, megvalósítását, designját és kommunikációját nézve tényleg nehéz eldönteni, hogy Carlsen sakkjátékai-e a zseniálisabbak, vagy a vállalkozás, amit a mögötte álló team létrehozott.

 

PS: A képek közé egyébként becsempésztem életem eddigi legnagyobb sakk-eredményét: Ahogy egyszer „Megvertem a 10 éves Magnus Carlsent.”

További cikkek