Menu
Menu

Brandépítés bakelitből:
Vinylize


Írta:
Kremmer Péter

Cikkünk a Vinylize alapítójával,
Zachary Tiptonnal folytatott
beszélgetés alapján készült.

vinylize.com

Instagram:
@vinylizeeyewear

Cover:
Vinylize

Egy szemüveg, ami zenéből készült – ezzel az üzenettel célozta meg a Vinylize a zenerajongókat és nőtte ki magát Budapestről egy olyan világmárkává, amit ma Elton John, Robbie Williams és Quentin Tarantino is büszkén hordanak.

A magyar-amerikai Zachary Tipton 1999-ben fedezte fel, hogy apukája bakelitlemez gyűjteménye nagyszerű alapanyag a szemüveggyártáshoz. Zack nagyon jól felismerte, hogy ha összekapcsolja a zene és a szemüveg általi önkifejezést, abból még valami óriási dolog is kisülhet.

Zachary Tipton

A legtöbb zenerajongó ugyanis a mai napig a vinylt tartja a zene igazi hordozójának. Rengeteg pozitív érzést és gondolatot társítanak hozzá, és maradandó értéket képvisel számukra, szemben az „eldobható”, „gyors”, „spotifyos” zenehallgatással. Ezeknek az asszociációknak köszönhetően a Vinylize maga is egy szimbólummá vált: egy szemüveg, amivel azonnal kifejezheted a zene iránti elkötelezettséged és a kreatív énedet.

Erre épül a márka nagyon találó üzenete is, miszerint ez nem csak egy hanglemezből készített szemüveg, hanem egy szemüveg, ami zenéből készült. A tavasszal megjelenő új kollekció pedig még tovább viszi ezt az ötletet, ugyanis az ausztrál rock legenda AC/DC lemezeiből készül majd – vagy ahogyan Zack tartja: „magából az AC/DC-ből.”

A koncepció abszolút betalált: „Nem véletlen, hogy a vásárlóink legalább 50 százalékának biztosan van lemezjátszója.” – mondja Zack, aki szerint a Vinylize célközönsége jellemzően a kreatív szektorban dolgozik, rajong a zenéért és megszállott hanglemezgyűjtő.

Fotók: www.vinylize.com

A kulcs a disztribúció

Zack azzal is tisztában volt, hogy hiába van egy jó sztorid és egy izgalmas terméked, ha nem éred el a megfelelő embereket, akkor nem jutsz vele messzire. Ezt a kezdeti években úgy oldotta meg, hogy vett egy vonatjegyet, körbeutazta Európát, és személyesen próbálta meggyőzni a kontinens optikusait, hogy árulják a Vinylize termékeit. Ez elsőre drasztikus lépésnek tűnhet, de Zack a mai napig arra esküszik, hogy hosszú távon a személyes kapcsolat a legjobb befektetés:

A nap végén a social médiában az igazi üzeneted elveszik. Több billió képet töltenek fel naponta – de ennek vajon tényleg akkora nagy hatása van? Nekem az az érzésem, hogy nem. Szóval úgy gondolom, hogy nekünk valami más felé kell elmenni” – mondja Zack.

Éppen ezért Zack és csapata rendszeresen részt vesznek szakmai kiállításokon, és létrehoztak egy budapesti látványműhelyt is, ahol nem csak felpróbálni lehet a szemüvegeket, hanem azok készítésének folyamatába is bárki bepillanthat:

„Azért csinálunk bemutatókat és járunk kiállításokra, mert itt személyesen el lehet érni az embereket. Muszáj találkozni azokkal, akik értékesítik a termékeinket, hogy biztosak legyünk abban, hogy megértik és ők is tovább tudják adni azt az érzést, azt az üzenetet, amit mi képviselünk.”

A legújabb tervük pedig – a nagy zenekarokhoz hasonlóan – egy amerikai „turné” megvalósítása, amivel betörhetnek a tengerentúli piacra. Ehhez az amerikai partnerekkel és viszonteladókkal közösen egy termékbemutató bulisorozatot szerveznek, ahol a vásárlók személyesen megismerkedhetnek Zackkel és a Vinylize szemüvegek filozófiájával. A bulit pedig szó szerint kell érteni: a rendezvényeken lesz élő zene, show és rengeteg pezsgő. Ezek a találkozók lehetőséget adnak, hogy a potenciális vásárlók fejében a Vinylize egy pozitív élménnyel kapcsolódjon össze:

„Amikor elmész egy házibuliba, kell valami, amitől emlékezetes lesz. Mi ugyanezt akarjuk adni az odalátogató vásárlóknak. Egyelőre jók a visszajelzéseink, mert Amerikában elég menőnek számít, ha Európából jössz. A legtöbb kliensünk nem is járt még Európában, ezért tökre tisztelik az embert, ha veszed a fáradtságot és elmész hozzájuk” – vallja Zack a közelgő turnéról.

Tanulság

Az, hogy milyen termékeket választunk, szinte mindig az önkifejezésről szól. Arról, hogy mit üzen rólunk a világnak az a márka, amit éppen hordunk. Akkor lesz csak több a terméked egy egyszerű használati tárgynál, ha tudsz valamilyen szimbolikus jelentést társítani hozzá, ahogy a Vinylize tette a szemüvegeivel.

Emellett a disztribúció is kulcskérdés. Igaz, hogy manapság a közösségi média az egyik legfontosabb csatorna, amin keresztül eljuthatsz a célközönségedhez, de ez önmagában nem elegendő. A Vinylize személyes kapcsolatra épülő stratégiája jól mutatja, hogy az embereket érdemes offline is megszólítanod. Egy rendezvénnyel vagy bulival, ahol a vásárlók pozitív élményekkel gazdagodnak, sokkal nagyobb hatást érhetsz el, mint egy átgörgethető poszttal az instán.

További cikkek