Menu
Menu

600.000.000.000 érv a Google térkép mellett


Írta:
Kovács Tibor

A szakértők szerint 2018-ban naponta körülbelül 5,5 milliárd keresést indítottak a Google rendszerében. Ez évente több, mint 2 billiót jelent, ami egy olyan szám, amiben 12 nulla van a 2-es után. Ennek a mobilok megjelenése óta egyharmada helyre irányul, ami a Google térképet jelenti.

A legtöbb cég mégis elhanyagolja ezt az ingyenes lehetőséget, amivel jelentős kárt okoz brandjének, a bevétel növelése helyett.

Nélkülünk is megy, miért ne menne velünk?

Sokan meglepődnek, amikor meglátják cégüket a Google térképen, annak ellenére, hogy ők maguk nem töltöttek oda fel adatokat. Legtöbben azt gondolják, hogy a Google istenszerű robotjai végzik ezt a munkát. Az igazság azonban, hogy önkéntesek hobbiból. Ma már jóval több, mint 50 millió ilyen önkéntes van, akiket a Google Local Guidenak/Helyi idegenvezetőnek nevez.

Ők azok, akik anyagi ellenszolgáltatás nélkül javítják a térképet, ellenőrzik az adatokat, hiányzó helyeket, fotókat, videókat raknak fel. Amikor egy cég megtalálja saját adatlapját, azt egy ilyen idegenvezető (aki bármelyikünk lehet) töltötte oda fel, a saját – és nem a cég – szempontjait szem előtt tartva. A térképen ott lehetünk, ha akarjuk, ha nem, ezért érdemesebb saját kezünkbe venni a dolgokat, mint másokra hagyni.

A Google számára a térkép egyre nagyobb jelentőséggel bíró eszköz.

Az elmúlt években elég látványosan pozicionálja át szerepét és funkcióit. Először is a mobilok megjelenése óta a helyre történő keresések száma nagyon megugrott. Ma már napi kb. 1,5 milliárd. Ami ennél is lényegesebb, hogy egyes kutatások szerint a helyre történő keresések 76%-a látogatással végződik, ami elég logikus, mivel ha valamit keresünk, azért tesszük, mert szükségünk van rá. A Google ezt segítendő megváltoztatta a keresési eredményeinek megjelenítési formáját. Az olyan keresésekhez, amikhez rendelhető hely, rendel is. Néha akkor is, ha nem is erre gondoltunk. Például a tea keresésre azonnal teázókkal és tea szaküzletekkel bombáz minket. A Google felismerve a térkép jelentőségét még jelentősebbé tette azt, és a cégeknek kezdett kedvezni.

Ezzel együtt elindult egy olyan úton, aminek végén egy B2B/B2C közösségi tér képe kezd kibontakozni. A térkép így cégek számára egy könnyen kezelhető, egyre több funkciót kínáló ingyenes eszközzé vált. Olyan eszközzé, amit elég kevesen használnak ki.

A kárt választjuk vagy a több bevételt?

Ma a szakértők egyre inkább a Google térképet tartják a legjobb marketing eszköznek a helyi eladások növeléséhez. Ezért minden olyan cég számára, amely lokális értékesítési pontokkal rendelkezik, a legfontosabb platform kéne legyen.

Ennek ellenére a cégek figyelmetlensége miatt sokak számára inkább a brandet károsító eszközzé válik.

Pedig minimális erőfeszítéssel nem csak brand értékéhez, hanem az eladás növeléséhez is hozzájárulhatna. Számtalan olyan példát lehet látni, amikor országosan vagy akár nemzetközileg ismert cégek, amelyek rengeteget költenek márkaépítésre, szinte egyáltalán nem törődnek a térkép megjelenésükkel. Talán azt gondolják, ez nem hoz elég látogatót/vásárlót. Azonban aki így gondolja, rosszul hiszi. Azon túl, hogy személyen úgy vélem, akár egyetlen elégedetlen vevőre is oda kell figyelni, itt korántsem csupán néhány vevőről van szó. A Google térkép adatlaphoz kapcsolt My Business szolgáltatása (ahova bárki ingyen regisztrálhat) részletes adatokat szolgáltat minden aktivitásról.

Egy konkrét példán bemutatva, egy átlagos budapesti kávézó térképhelyét havonta 10-11 ezerszer tekintik meg. Ebből kb. 2500-an úgy találják meg, hogy az adott környéken keresnek kávézót. Fényképeit kb. 4000-5000-szer, weboldalát 100-szor nézik meg és még útvonalat is száznál többször terveznek hozzá a térképen.

Ezek olyan számok, amik befolyásolhatják bevételünket, sőt jelentősen rombolhatják brandünket is, ha nem törődünk vele és a térképen lévő fényképek és adatok nem hívogatók a vevők számára. Adatlapunk ugyanis a helyi idegenvezetők és vendégeink bejegyzéseinek következtében folyamatosan frissül és változik, ha akarjuk, ha nem. Ha mi nem törődünk vele, ott hibás adatok, nem megfelelő fényképek is megjelennek, ahelyett, hogy saját fényképeink és brand elemeink, üzeneteink lennének ott.

Kép: BirdEye

Nem is beszélve a pozitív mellett a negatív véleményekről. A Google ugyanis bátorítja a vevőket, hogy véleményt/review írjanak. A helyeket pedig, hogy erre válaszoljanak (egy véleményre egy válasz adható, nincs kommentháború) Ha ezekre senki nem válaszol, azok hosszú hónapokig éktelenkednek annak a reménye nélkül, hogy valaki megpróbálná tompítani azok élét. A negatív vélemények, rossz képek és rossz adatok ártanak a márkánknak és így bevételünknek is. Ezzel szemben a Google nem csak lehetőséget ad az ilyen hibák és hiányosságok kijavítására, hanem még jutalmazza is. Aki törődik oldalával, az nagyobb forgalomra számíthat a keresésekből.

Mit tegyünk?

Az előbb említett Google My Business szolgáltatás hosszú évek óta a cégek rendelkezésre áll. Ez lehetővé teszi, hogy kezeljük saját térkép oldalainkat. Teljesen ingyenes és egyre bővülő lehetőségeket és kontrollt biztosít adatlapunk felett. Ezen felül részletes statisztikai adatokat ad nekünk arra vonatkozóan, hogy hányszor és milyen módon találtak meg bennünket. A vélemények pedig hasznosak lehetnek szolgáltatásunk fejlesztésében, mert egyfajta mystery shopping kutatásként funkcionálnak. Ahhoz, hogy ezeket az előnyöket élvezhessük, csak regisztrálnunk kell és igényelnünk a Google-től az üzletünk adatlapja fölötti rendelkezést. Ezt a térkép oldalán tudjuk megtenni.

A My Business oldal létrehozása után a következőkre leszünk jogosultak:

  • amennyiben nincs weboldalunk, ingyenesen létrehozhatunk egy a Google által részünkre biztosított oldalt. Ez mikrovállalkozásoknak lehet előnyös.
  • ellenőrizhetjük a vállalkozásunkról publikált információkat és fényképeket tölthetünk fel
  • válaszolhatunk a véleményekre
  • ingyenesen jutunk statisztikákhoz
  • ingyenesen posztokat, ajánlatokat, akciókat tehetünk közzé térképoldalukon, sőt ma már termékeket is felvihetünk.

A Google jutalmazza, ha törődünk saját helyeinkkel

A Google keresési algoritmusát senki nem ismeri tökéletesen. Az azonban tény, hogy a kezelt oldalakat a Google előbbre helyezi a keresési listáin, vagyis jutalmazza, ha aktívak vagyunk.

Minimálisan a következő feladatok elvégzését várja el:

  • Ellenőrizzük a cím és a térképjelölő pontosságát.
  • Töltsük ki a teles adatlapot Google kompatibilis módon.
  • Írjuk le mivel foglalkozunk.
  • Pontosan és részletesen tüntessük fel szolgáltatásainkat.
  • Visszamenőleg és a jövőben is válaszoljunk a véleményekre.
  • Töltsünk fel fotókat, videókat, termékeket. A 360 fokos panoráma fotók szintén előnyt jelentenek.
  • Bátorítsuk a vevőket, hogy írjanak véleményt, ez segíti üzletünket.
  • Rendszeresen tegyünk ki posztokat.

Brandünk szempontjából a legfontosabb feladat, hogy tegyük felismerhetővé és megfelelő minőségűvé oldalunkat. A rossz minőségű, nem a helyhez köthető vevői fényképeket a Google kérésünkre eltávolítja, hasonlóan az oda nem illő véleményekhez. Ez azonban minden esetben a Google döntésén múlik és nem a mi véleményünkön. Amit mi megtehetünk, hogy fotóink, videóink, arculati elemeink megfelelőek legyenek.

Kép: yext

Továbbá nagyon fontos, hogy a negatív véleményeket válaszoljuk meg. Bármilyen negatív vélemény tompítható és akár pozitívvá fordítható egy jó válasszal. Ami lehet valami ilyesmi:

„Köszönjük, hogy időt szakított véleménye megfogalmazására. Sajnáljuk, hogy nem volt maradéktalanul elégedett szolgáltatásunkkal, az Ön által felvetett problémát kivizsgáljuk. Azon dolgozunk, hogy szolgáltatásaink folyamatosan idomuljanak a vevőink elvárásaihoz, ezért minden visszajelzés fontos számunkra.”

Ne féljünk a negatív véleményektől, tekintsük ezt lehetőségnek, hogy jobbá tegyük szolgáltatásainkat és egy olyan lehetőségnek, amivel a vendégeink szemével tudjuk alkalmazottaink teljesítményét ellenőrizni.

Mire számíthatunk?

A jól kezelt térkép adatlap hatása rövid távon a brandünknek okozott kár megszűnésében és a pozitív márkaképünk megalapozásában jelentkezik. A forgalom növekedése ennél lassabb folyamat, de érzékelhető. Ahogy említettem már, a Google szempontjai nem ismerhetők tökéletesen, de egy nagyobb forgalmú, régebben létező hely, nagy térkép aktivitással több találatra számíthat, mint egy kisebb és újabb, még abban az esetben is, ha jobban van kezelve.

A növekedés az első hónapokban akár 10 százalékos is lehet az előző év azonos időszakához mérten, de a forgalom növekedése jelzés a Google felé is, hogy tovább növelheti jelenlétünket a keresésekben. Ez egy olyan játszma, amiben a nyerteseket jobban jutalmazzák, mint a veszteseket. Ezért minél sikeresebbek vagyunk, a Google annál fontosabbnak tart bennünket.

A térképen van hirdetési lehetőség is, de ennek használatát nem javaslom, amíg nem próbáltunk ki minden ingyenes lehetőséget és nem láttuk azok hatását. Legyen tökéletes oldalunk, tartsuk karban megfelelően és az eredmény nem marad el.

Ne gondoljuk, hogy ez sok időt igénylő feladat. A kezdeti karbantartást egy szakember 10 munkaóra alatt el tudja végezni és a fenntartás nem igényel többet havi 3-4 óránál és ebben már a posztok feltöltése is benne van.

Ezt az időt bőven behozza a nyereség, amit várhatunk tőle.

Amennyiben további kérdésed lenne, keress meg emailben!

További cikkek