Menu
Menu

Flying Tiger – A filléres design mennyország


Írta:
Pifkó Noémi

flyingtiger.com

Instagram:
@flyingtiger

Cover photo:
Fireball

El tudod képzelni, hogy érzéseket táplálsz egy poháralátét iránt, vagy sütés közben összemosolyogsz a tortalapáttal? Bármennyire furcsán hangzik, a Flying Tigernek pontosan ezt sikerült elérnie – kizárólag a design erejére építve. A világ legunalmasabb tárgyaiból személyes élményt varázsoltak, mi pedig évente 1 milliárd dollárt fizetünk érte.

Fotók: Instagram @flyingtiger

Esernyőárusból milliárdos – a Tiger sztori

A Flying Tiger dán alapítója, Lennart Lajboschitz 16 évesen otthagyta az iskolát és inkább utazgatni kezdett Európában. Pénze nem volt, ezért hol képregényekkel kereskedett, hol pingpong csapatot edzett, ami éppen az útjába akadt. Feleségét 20 évesen ismerte meg, és gyorsan közös üzletbe is kezdtek: egy halom törött esernyőt közösen megjavítottak és a bolhapiacon árulták őket. Az esernyőkért kapott pénzből pedig nyitottak egy apró kacatos boltot Koppenhágában, ahol minden 10 koronába (~430 Ft) került. Elmondásuk szerint csupán azért, mert képtelenek voltak megjegyezni, hogy mit mennyiért vettek.

Lajboschitz egy nap a saját szórakoztatására elkezdett a meglévő áruikra saját designt applikálni. Izgalmas színeket, humoros feliratokat – bármit, ami éppen eszébe jutott. A siker pedig elsöprő volt. A bolt bevétele szinte azonnal a duplájára nőtt. Gyorsan nyitottak is még egy üzletet, aztán még egyet és 3 éven belül már 40 Tiger üzemelt Dániában. Ma pedig 900 üzletük van világszerte, közel 1 milliárd dollár éves bevétellel.

Designt, designt mindenkinek

Kevés helyen lehet annyira tetten érni a design elsöprő erejét, mint a Flying Tigerben. Egy fehér bögre és egy radír önmagában ugyanis senkit sem hoz lázba. Egy fehér bögréért esős napokra és egy óriási őszinte radírért viszont instant megőrülnek az emberek. Mert meglepő, vicces vagy épp hihetetlenül cuki – de az biztos, hogy azonnal hatással van rád. Kapcsolatot teremt és érzéseket vált ki belőled, ami egy mindennapi használati tárgy esetében meglehetősen ritka. Mikor nevetted például utoljára halálra magad papírszalvéta vásárlás közben?

Fotók: Instagram @flyingtiger | Flickr

A Tiger egy üdítő színfolt a hétköznapi tárgyak piacán, ahol a használhatatlanul szép, az unalmasan funkcionális és a rémgagyi kínai termékek versenyeznek egymással időtlen idők óta. Persze, mindig is lehetett olyan dolgokat kapni, amik egyszerre szépek, okosak és viccesek – csak épp egy vagyont kellett fizetned értük. Ezzel a jelenséggel szállt szembe a Tiger a kezdetektől fogva, és a termékeik 80%-a még ma is olcsóbb, mint 1500 Ft.

Fotók: Instagram @flyingtiger

Az elmúlt 25 évük brutális sikere pedig bebizonyította, hogy a jó design nem kiváltság, hanem alapszükséglet. Mert a leghétköznapibb tárgyat is képes személyessé és izgalmassá tenni, amire titokban mindannyian vágyunk – pénztárcától függetlenül. A Tiger egyik vásárlója úgy fogalmazott:

„Amikor bemegyek egy százforintos boltba, szegénynek érzem magam.
A Flying Tigerben viszont milliomosnak.”

A klassz design mellett a Tigerben a vásárlói élményt sem bízzák a véletlenre. Lajboschitz már a koppenhágai kisboltjuk megnyitóján is kávét és süteményt osztogatott, hétvégente pedig bűvész show-t tartott a gyerekeknek, amíg a szüleik bevásároltak. Ma már az attrakciót maguk az üzletek jelentik: a boltban lévő design cuccok 95%-át sosem fogod megvenni, de amikor egy helyen vannak és körbevesznek téged, szinte eksztatikus élményt nyújtanak.

A bolt kialakítása is pontosan ezt a célt szolgálja: a polcok alacsonyak, hogy egyszerre belásd az egész üzletet, az útvonal pedig pont olyan, mint az Ikeában – muszáj végigmenned az egész élménylabirintuson, mire a kasszához érsz. A vásárlói élmény annyira kulcsfontosságú a Tigerben, hogy maga Lajboschitz is mindennap fog egy kosarat az egyik üzletben és körbejár a polcok között. Figyeli a termékek összhatását és a vásárlók reakcióit, majd ezek alapján folyamatosan fejleszti a márkát.

„Ha te vagy a főnök és állandóan az irodádban ülsz, akkor fogalmad sincs, mi zajlik az üzletedben. Személyesen kell látnom a mindennapok dinamikáját, a termékeinket és hogy hogy érzik magukat az emberek a boltban, különben teljesen elszakadok a valóságtól. Én nem kereskedő vagyok, hanem antropológus. Az embereket figyelem, nem pedig a piacot és a konkurenseket.”

Fotók: Instagram @flyingtiger

A Tigernek egymilliárd érve van amellett, hogy miért érdemes a designra költened, ha sikeres vállalkozást szeretnél. De ami még ennél is fontosabb, hogy folyamatosan fejlődnöd kell. Ők havonta 300(!) új terméket dobnak piacra, és egy épületnyi designerrel dolgoznak azon, hogy mivel nyűgözhetnék le az embereket legközelebb. Ha neked nincs is egy hadseregnyi tervező a tarsolyodban, akkor is érdemes nap mint nap követned a példájukat. Nézd meg a termékeidet a vásárlók szemével. Gondold végig, hogy téged vajon mivel lehetne levenni a lábadról. És bármit is árulsz, soha, de soha ne spórold ki belőle az igényességet.

További cikkek